گروه شهری: دادستان عمومی و انقلاب تهران در اولین همایش حقوقی شهرداری تهران با تاکید براجرایی شدن طرح پیش سند در کل کشور گفت: با توجه به اجرای خوب طرح پیش‌سند در تهران، باید لایحه ای از سوی دولت تدوین و به مجلس ارجاع تا در صورت تصویب در کل کشور اجرایی شود.

سعید مرتضوی در ادامه افزود: تا 4 سال پیش یکی از مشکلات اساسی در تهران کلاهبرداری افراد سودجو از فروش آپارتمان به چند نفر بود که با اجرای طرح پیش‌سند برای فروش املاک این مشکل برطرف شد.

در این همایش که در تالارحرکت با حضور مسئولان قوه قضائیه و مدیران شهرداری برگزارشد، تعامل و همکاری میان قوه قضائیه و شهرداری در رابطه با حفظ حقوق شهروندی و آسیب شناسی مسایل شهری و رفع موانع موجود، مورد تاکید قرار گرفت.

سعید مرتضوی  با اشاره به همکاری شهرداری تهران و دادسرا در ارتقای رسیدگی به امور و حقوق مردم و با تاکید بر حفظ حریم شهر تهران، حفظ کاربری زمین‌های زراعی، باغات و فضای سبز و ضرورت رفع نواقص و ایرادات کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران گفت: این کمیسیون باید فعال‌تر شود چرا که برنامه‌های این کمیسیون برای حقوق شهر و شهروندان مفید است.

مرتضوی با اشاره به مشکلات موجود در خصوص تملک اراضی برای اجرای برنامه‌های عمومی و عمرانی در سطح شهر تهران گفت: باید مسئولین اجرایی شهرداری به ابعاد مختلف قانون آشنا شوند و وقتی می‌خواهند که طرحی را اجرا کنند مراحل مختلف آن را در نظر بگیرند.

به گفته وی، آشنایی با معاملات دولتی و عمومی برای مدیران شهرداری تهران لازم است چرا که برخی از آنها اقداماتی انجام می‌دهند که فکر می‌کنند درست و دلسوزانه است، غافل از اینکه اشتباه  است.

انتقاد از بلاتکلیفی ادامه بزرگراه همت- زین الدین

محمد هادی ایازی، مشاورعالی شهردار تهران نیز گفت: در قرن اخیرهمه جوامع در تمامی حوزه‌ها پیشرفت‌هایی داشته اند، اما حوزه مدیریت شهری به موازات سایر حوزه ها پیشرفت مناسبی نداشته است و امروز شاهد آن هستیم که بعد از گذشت یکصد سال از قانون بلدیه بسیاری از مواردی که در این قانون آمده است در چارچوب وظایف ما قرار ندارد و این مساله یکی از اشکالات جدی کار ماست.

وی گفت:  در دوره های مختلف، بر ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت شهری اصرار داشته ایم اما تا امروز این کار انجام نشده است و همواره هماهنگی میان حوزه های مختلف در عصری که عصر فناوری اطلاعات و IT است، زمان و انرژی زیادی صرف می کند.

ایازی با تأکید بر لزوم تهیه طرح جامع برای مدیریت یکپارچه شهری و بیان برخی مشکلات موجود در این زمینه افزود: ادامه اتوبان شهید همت و شهید زین الدین به دلیل نبود یک مرجع واحد تصمیم گیری بیش از یکسال است که تعطیل شده و آثار مخرب زیست محیطی برای شهروندان دارد.

برخورد با متخلفان ساخت و ساز

از سوی دیگر مدیر کل حقوقی شهرداری تهران نیز از پیگیری و برخورد جدی با متخلفان ساخت و سازهای غیر مجاز و تضییع کنندگان حقوق عمومی خبرداد.

نادر نوروزی، با اشاره به سیاست جدید مدیریت شهری مبنی بر شهروند مداری گفت: مجموعه حقوقی شهرداری تهران اهداف خود را بر اساس تعمیم و تامین حقوق شهروندان قرار داده است و مطالعات انجام شده نشان می دهد که منشا بسیاری از دعاوی، عدم آگاهی برخی شهروندان از حقوق و تکالیفی مانند تردد، سکونت و اشتغال در شهر و استفاده از فضاهای شهری است.

به گفته وی، در زمینه متخلفان ساخت و سازهای غیر مجاز، تصرف اراضی و اموال عمومی، اداره کل حقوقی با تعاملات خوبی که با دستگاه قضایی ایجاد کرده است، برخورد قاطع می کند و پرونده ها با جدیت هر چه بیشتر دنبال می‌شود.

نوروزی با اشاره به جلسات مشترک به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: با تشکیل دادسرای ناحیه 7 به عنوان دادسرای ویژه امور شهرداری و اختصاص بعضی از شعبه‌ها به این دادسرا، پرونده‌های این موضوع با سرعت و دقت بیشتری دنبال و اقدامات غیر مجاز با برخورد قانونی رسیدگی و جلوگیری می‌شود.

نوروزی همچنین گفت: با هماهنگی‌هایی که با شهردار تهران انجام شده است اطلاع‌رسانی در مورد قوانین شهری، تعیین خط محدوده شهر تهران در پهنه‌های شمالی و مطالعات کالبدی صورت گرفته است که با این اقدام از بسیاری ازساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری می‌شود.

کد خبر 25757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز